Hvert år arrangeres det en rekke større flyshow, der målgruppen hovedsakelig er flyselskapene og andre finansielle aktører som eier og leaser fly. Samtidig er dette en fantastisk mulighet for entusiaster å oppleve noen av de aller største og dyreste flyene.
Derfor er store flymesser fortsatt relevante
Det er kanskje noen som lurer på hvorfor det egentlig fortsatt er relevant å arrangere store messer, med oppvisninger og fysiske møter mellom flyselskapene? Det er tross alt Boeing og Airbus som helt dominerer markedet for kommersielle fly, og hva gjelder militære innkjøp skjer mange avgjørelser i det skjulte.
Likevel er disse møteplassene fortsatt relevante, kanskje spesielt for de litt mindre aktørene på begge sider av bordet:
- Det finnes en stor industri rundt flyselskapene, som leverer alt fra flystoler til utstyr for catering. For disse er det helt kritisk å få vist seg fram, og møte de forskjellige flyselskapene i en relevant sammenheng.
- Dessuten finnes det en mengde mindre flyselskaper, som kanskje bare opererer en håndfull fly. Disse selskapene får ikke nødvendigvis noen spesialbehandling fra de store flyprodusentene, og det kan være viktig for dem å møte opp på disse messene.
Publikum har også tilgang
Per definisjon er det vanskelig å skjule fly som vises opp i løpet av en flymesse, så en form for tilgang vil publikum alltid ha. Dessuten er det vanlig at de store arrangørene også har egne dager, som er åpne for publikum. Da er det enklere for deltakere å skille mellom de profesjonelle aktørene, som faktisk er i markedet og kan tenke seg å kjøpe et fly, og de som bare vil beundre nyhetene fra de forskjellige flyselskapene. Dessuten er flystevner også i noe grad markedsføring rettet mot entusiaster, som kan gi positiv oppmerksomhet rundt et selskaps produkter og tjenester. Influensere og sosiale medier er viktige også i dette markedet.