Det er de mellomstore flyene, som Airbus A320-familien og Boeing 737, som er de virkelige arbeidshestene innenfor moderne luftfart. De benyttes på alt flere strekninger, og det det er mulig å fly både til Bergen og New York med en av disse maskinene.
Gode fly i akkurat passe størrelse er en vinner i markedet
Når Boeing 737 gjennomførte sin første flyving i 1967, var det sannsynligvis ikke mange som trodde at denne modellen fortsatt skulle produseres over 50 år senere. Det har selvfølgelig skjedd utrolig mye utvikling, men noen deler er tilnærmet uforandrede – og dette er også utpekt som noe av årsaken til utfordringene med den nye 737 MAX-modellen.
Oppskriften på suksess for Boeing 737, sammen med den lignende Airbus A320, har vært et mellomstort fly som passer godt på mange ruter. For eksempel er det ypperlig på de større rutene innenlands i Norge, og dessuten på mange av rutene ut fra Norge til Europa. Det handler om at denne størrelsen helt enkelt treffer veldig godt hva gjelder balansen mellom størrelse og økonomi. Fly som Airbus A380 har vist seg å være for store, de er vanskelige å fylle og passasjerer vil helst reise direkte, samtidig som mindre fly passer best for regionale ruter med få passasjerer.
Dessuten har suksessen til disse modellene vært selvforsterkende, da det er svært praktisk å kunne standardisere driften i et flyselskap rundt noen få eller bare en modell. Mange av lavkost flyselskaper i Europa har for eksempel utelukkende Boeing 737, noe som gjør alt fra service til rekruttering av piloter enklere.
Med tanke på at Boeing 737 og Airbus 320-varianter nå til og med brukes på noen transatlantiske ruter, vil de nesten helt sikkert fortsette å være det foretrukne valget til mange flyselskaper også i årene som kommer. Selv med noen mindre tilbakeslag, som Boeings MAX-modell, er helt enkelt disse flyene perfekte i mange situasjoner.