I første del av 2020 ser det ut som at verden kanskje til slutt har løpt fra de gigantiske flytypene Airbus A380 og Boeing 747. I forbindelse med svikt i etterspørselen er det mange selskaper som har satt sine store maskiner på bakken, og kanskje vil vi aldri få se de på store air shows igjen?
Derfor er ikke de virkelig store flyene relevante akkurat nå
Ved lanseringen var det mange som trodde at Airbus A380 var fremtidens fly, men allerede i 2019 ble det offentliggjort at produksjonen vil avsluttes. Hva skjedde egentlig i løpet av noen få år? I denne perioden prøvde dessuten Boeing å revitalisere sin Boeing 747 med en helt ny versjon, men den ble heller ikke noen suksess.
En av de store driverne bak denne utviklingen er lavprisselskapenes vekst. De eldre flyselskapene har i stor grad brukt en modell med noen få sentrale flyplasser, der passasjerer mellomlander og flyr videre til sin endelige destinasjon. I denne situasjonen er det mulig å benytte fly som Airbus A380 på de tyngre rutene, og fylle på med kunder som reiser inn med mindre fly. De fleste lavprisselskap snur opp ned på dette, og flyr direkte fra et sted til et annet med mindre fly. I dette markedet er det tilnærmet umulig å bruke Airbus A380 eller Boeing 747, de er helt enkelt for store for etterspørselen mellom for eksempel Oslo og New York.
Dessuten var verken Boeing 747 eller Airbus A380 bygget med drivstofføkonomi som en avgjørende faktor. Dette slår hardt ut sammenlignet med for eksempel Airbus A350 eller Boeing 787. Det er dessuten en av årsakene til at vi kanskje vil se noen av de store gigantene som fraktfly i fremtiden. Innenfor frakt er flyene i luften en lavere andel av tiden, og det er mulig at vi vil kunne se ombygde fraktversjoner i noen år etter at passasjertrafikken er avsluttet.